Thursday, August 5, 2010

Minggu 4: Jurnal Refleksi

Selamat sejahtera kepada kawan-kawan yang masih terus bersama dengan kursus SMP2252 ini......

Posting ini merupakan posting yang ke-4 saya untuk kursus ini. Saya berasa kursus ini semakin menarik perhatian saya dan ilmu yang saya dapat semakin bertambah. Dengan gambar yang saya tunjuk di atas, yup, kuliah minggu ini adalah mengenai wayang kulit!!

Tetapi, sebelum kuliah hari ini bermula, En Amran menunjukkan beberapa video yang sangat menarik yang bertajuk "Shadowland" untuk menarik perhatian kami. Video ini mendapatkan idea dari wayang kulit dan diubahsuaikan dengan kreativiti mereka.




Objektif atau sasaran kuliah minggu 4 ini merangkumi 3 aspek iaitu jenis wayang kulit, alat-alat muzik wayang kulit dan perbezaan antara wayang kulit.

Sebelum masuk ke 3 aspek-aspek di atas, kita mengenali muzik wayang kulit dulu. Muzik wayang kulit juga dikenali sebagai teater kuno atau bersejarah lama tradisional Malaysia yang mengisahkan seorang dalang dan bayang patung-patung di atas kelir. Dalang memainkan peranan yang penting dalam wayang kulit ini, dia perlu menghafal lagu dan memainkan pelbagai peranan seperti penulis cerita, pengarah lakonan, pengatur pentas, penyusun iringan, pengisah, pemain watak dan juga penyanyi. (Sumber dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Dalang)
Terdapat 4 jenis wayang kulit di Malaysia, iaitu Wayang Kulit Jawa, Wayang Gedek, Wayang Kulit Melayu dan Wayang Kulit Kelantan. Setiap jenis wayang kulit ini berbeza dari segi alat muzik yang digunakan, jalan cerita, patung dan bahasa. Untuk pengetahuan semua, patung yang digunakan dalam wayang kulit dibuat daripada kulit (seperti kulit lembu), plastik, lutsinar dan kertas tebal.

Dalang

Wayang Kulit Jawa
Wayang kulit ini berasal dari Indonesia dan dikenali sebagai Wayang Purwa. Wayang kulit Jawa ini dipersembahkan oleh orang yang berketurunan Jawa di Johor dan Selangor. Wayang kulit yang dipersembahkan oleh kedua-dua negeri ini merupakan Wayang Kulit Jawa,cuma cerita itu tidak sama. Wayang kulit ini masih mengekalkan ciri wayang kulit purwa asli iaitu berunsur epik Ramayana dan Mahabrata.

~Alat muzik : Gamelan Jawa iaitu bonang barong dan bonang penerus yang akan mengiringi Wayang Kulit Jawa dan terdiri dari pemuzik dan penyanyi. Tiada kordofon dan aerofon.
~Cerita : Ceritanya berdasarkan cerita Mahabrata dan tiada pengaruh cerita panji(perang).
~Patung : menyerupai patung wayang kulit Kelantan, berbeza dari segi bentuk mata patung, dua-dua sendi tangan bergerak.
~Bahasa : bahasa Jawa dengan dialek Melayu tempatan.

Gamelan Jawa

Patung Wayang Kulit Jawa





Wayang Gedek
Wayang Gedek biasa dimainkan di kawasan utara Semenanjung Malaysia iaitu Perlis dan Kedah dan dikenali sebagai Nang Talung. Ia berasal dari Thailand dan berdasarkan cerita Epos Ramayana atau Ramakien.

~Alat Muzik : Kordofon-Saw oo dan Saw Duang
Membranofon-Klong That, Thon dan Klong Khaek
Aerofon-Shawm iaitu Pi / Pi Jawa
Idiofon-Ching dan Gong Chime (Mong)
~Cerita : Epik Ramayana, dominan dengan pengaruh Siam, banyak diselitkan babak cerita yang popular masa kini.
~Patung : Patung kecil dengan muka posisi depan, sendi tangan hanya bergerak sebelah dan menunjukkan pengaruh Nong Talung.
~Bahasa : campuran Bahasa Thai dan loghat Siam mahupun dialek Melayu Kedah.

Wayang Gedek Saw Duang


Klong Khaek





Wayang Kulit Melayu (Wayang Jawa)
Wayang Kulit Melayu ini dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari Indonesia. Ia dimainkan di Istana Patani dan ia masih ada di Kampung Cicah, Kelantan. Ia merupakan cerita Epik Mahabrata. Pada abad 19/20 ia berkembang di bawah naungan Raja untuk hiburan bangsawan di Kedah dan Kelantan.

~Alat Muzik : menggunakan rebab 2 tali dengan tuning F2 dan C5, gendang ibu dan gendang anak, mong, canang, kesi dan gong.
~Cerita : berdasarkan episod dari epik Mahabrata (cerita Pendawa Lima), dipengaruhi oleh cerita Panji.
~Patung : Bergerak kedua-dua belah tangan patung, mengenalpasti mengikut kedudukan kepala dan bentuk patung mengikut stail Pulau Jawa.
~Bahasa : Bahasa Jawa dan dialek Melayu tempatan.

rebab canang

kesi





Wayang Kulit Kelantan
Ia merupakan teater rakyat dan sangat popular di kalangan masyarakat. Wayang Kulit Kelantan ini berunsurkan epik Ramayana. Dalam wayang kulit ini mempunyai watak peran (watak lawa) seperti Pak Dogol dan Wak Long.

~Alat muzik : geduk, gendang, gedumbak, serunai, sepasang canang, kesi dan sepasang tetawak.
~Cerita : berdasarkan cerita Hikayat Seri Rama dan disadur dari epik Ramayana tradisi India.
~Patung : bentuk mengiring, berdiri di atas kenderaan, tangan di sebelah bergerak sambil memegang alat senjata.
~Bahasa : dialek Melayu Kelantan yang mempamerkan pengaruh Patani.

Wayang kulit Kelantan Geduk

Gedumbak Tetawak




Walaupun wayang kulit menggunakan bahasa Jawa dan bahasa Kelantan, tetapi dengan ada seni kata dan bertanya kepada kawan, saya dapat faham sedikit tentangnya. Wayang Kulit Jawa dan Wayang Kulit Melayu mempunyai persamaan dari segi pengaruh, gerakan sendi dan kedudukan mengiring; manakala Wayang Kulit Gedek dan Wayang Kulit Kelantan beza dengan kedua-dua tadi. Walaubagaimanapun, 4 jenis wayang kulit ini masih mengekalkan ciri asal berpakaian. dari segi patung.

Harap posting saya minggu ini dapat membantu semua dan saya harap wayang kulit ini dapat dikekalkan lagi pada generasi yang akan datang supaya wayang kulit tidak "pupus". Jika mempunyai peluang untuk menyaksikan wayang kulit ini harap tidak melepaskan peluang yang begitu baik. Kita haruslah menghayati persembahan itu dan kita dapat menikmati keindahan yang tersirat dalam wayang kulit ini.


2 comments:

CHRISTINE on August 8, 2010 at 12:31 AM said...

syabas...refleksi yang menarik...

Teoh Koh Sing on August 8, 2010 at 7:00 AM said...

thanks christine!!!

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 TEOH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template