Saturday, October 23, 2010

Minggu 12:Jurnal Refleksi

Selamat sejahtera.....

Kuliah pada minggu ini adalah mengenai Gendang 24 musim. Ia berasal dari negara China. Ia diberi nama "Gendang 24 Musim" kerana nama-nama musim ditulis pada gendang dalam kaligrafi cina. Gendang yang digunakan adalah sama dengan gendang yang digunakan dalam tarian singa.

Topik ini agak menarik dan saya amat suka tengok persembahan ini kerana semasa tengok persembahan ini, saya dapat rasa semangat mereka terhadap muzik tradisional ini dan ia dapat menonjolkan identiti masyarakat cina.

Saya dapat menyaksikan persembahan ini secara "live" di Times Square pada awal tahun ini sebelum Tahun Baru Cina. Mereka mengadakan satu persembahan muzik tradisional cina seperti tarian kipas cina, tarian singa, opera cina, gendang 24 musim dan sebagainya. Semuanya saya dapat menyaksikan sebelum ini kecuali gendang 24 musim. Ini merupakan kali pertama saya tengok persembahan ini. Persembahan secara "live" itu memang menarik perhatian semua pelanggan di Times Square masa itu kerana bunyi itu sangat kuat dan bersemangat.

Kalau mempunyai peluang lagi, saya harap kawan-kawan dapat menyaksikan persembahan seperti ini. Saya harap muzik tradisional ini tidak dapat dilupai oleh masyarakat tetapi dapat diwarisi lagi.

Sekian terima kasih.

8 comments:

~cikshue~ on October 28, 2010 at 10:50 AM said...

Tahnaih..kupasan agak menarik..berikan tumpuan yang lebih bagi tajuk ini..good luck in final exam..=)

SMP2252 WONG SOON EN on October 30, 2010 at 7:25 AM said...

Yeah... LIVE...... kita tengok sama-sama masa tu kan...... memang best sangat....... Next time kita pergi tengok lagi ye........

~cikshue~ on October 30, 2010 at 7:40 AM said...

opsss..typing error..Tahniah!!!~

SMP2252 ASHARI on October 30, 2010 at 9:22 AM said...

tahniah kerana ulasan yang baik. Anda mampu melakukannyaaa...cayo

CHRISTINE on October 31, 2010 at 12:20 AM said...

hehe...kenangan melihat gendang 24 musim secara live...ingin tengok lagi!!

Teoh Koh Sing on October 31, 2010 at 7:10 AM said...

ya....hope to watch it again........next year we go again ya MCA group......^^

~cikshue~ on October 31, 2010 at 7:34 AM said...

kalau berkesempatan untuk menyaksikan persembahan gendang 4 musim ini, jangan lupa beritahu saya. teringin sangat nk tengok secara live..=)

Teoh Koh Sing on October 31, 2010 at 8:03 AM said...

ok shue....next year we go together ya.....don't miss the show....it is really amazing!!!

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 TEOH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template