Friday, August 20, 2010

Minggu 6: Jurnal Refleksi

Selamat sejahtera semua.........

Sedar tak sedar kita sudah masuk minggu ke 6. Pada kuliah minggu ke 6 ini, kita masuk topik Mak Yung dan Kompang. Seperti biasa, En Amran telah menayangkan 4 video yang berkaitan dengan mak yung dan menora supaya memberikan sedikit gambaran tentang mak yung kepada
kita. Objektif untuk topik mak yung ini adalah sejarah mak yung, persembahan dan alat muzik dan muzik mak yung dari segi melodi, bentuk dan irama.

Mak Yung
Mak Yung tergolong dalam kategori bentuk seni lakon yang sama seperti menora, mekmulung dan jikey. Untuk pengetahuan semua, mak yung berasal dari perkataan mak yang. Perkataan "yang" bermaksud padi. Ia biasanya mengaitkan tarian dengan semangat padi yang digelar sebagai Mak Hiang. Mak yung berasal dari Patani dan kemudian disebar luas ke Semenanjung Malaysia, Medan dan Kepulauan Riau-Lingga di Indonesia. Terdapat 2 tujuan persembahan mak yung iaitu untuk tujuan ritual dan persembahan. Mak yung dipersembahkan melalui Main Puteri untuk tujuan penyembuhan penyakit. Persembahan tersebut dipersembahkan di atas lantai dan tiada pentas.

Satu istilah yang sangat penting: Satu-satunya yang diiktiraf oleh UNESKO ialah mak yung!!

Kenapa watak utama dalam mak yung biasanya adalah perempuan?
Jawapan: Sebab pada zaman dahulu, mak yung dipersembahkan di dalam istana semasa raja tiada dalam istana. Maka untuk mengelakkan permaisuri-permaisuri terpikat oleh lelaki lain, maka watak utama mak yung biasanya perempuan kecuali peran.

Lagu-lagu yang dimainkan adalah Mengadap Rebab, Kijang Mas dan lagu Sindung. Persembahan mak yung biasanya dibuka dengan lagu "Mengadap Rebab" diikuti dengan tarian, lakonan dan muzik.


Mengadap Rebab

Alat muzik utama dalam mak yung adalah sepasang gendang, sepasang tetawak dan sebuah rebab 3 tali. Pada zaman sekarang ditambahkan dengan serunai, geduk dan canai.


Untuk pengetahuan semua, bonggol kecil di rebab ini dipanggil SUSU yang diperbuat daripada lilin lebah dan berfungsi untuk meredam bunyi.

Form atau bentuk lagu mak yung dikawal oleh tetawak. Irama menggunakan 4 timbre iaitu pak,duh,cak,ting.







Irama lagu (pak, duh, cak, ting)


Biasanya melodi lagu mak yung akan dipersembahkan oleh seorang penyanyi dan alat muzik rebab dan melodi adalah berhias dan kompleks.






Melodi lagu









Kompang
Objektif bagi topik kompang pula adalah sejarah, alat muzik dan muzik kompang iaitu tempo dan rentak.

Kompang berasal dari Arab di Asia Barat iaitu Timur Tengah, ia juga dikenali sebagai Dufuf, Daff, Duff, Tar atau Bendir. Kompang biasanya dimainkan untuk tujuan meraikan perkahwinan, majlis keraian Islam, Maulidulrasul dan berkhatan. Pada zaman kini kompang dimainkan untuk menyambut ketibaan pemimpin ataupun acara rasmi.

Terdapat beberapa adab yang hendak dipatuhi apabila bermain kompang iaitu menitikberatkan pakaian pemain, tidak boleh melentangkan kompang, tidak boleh melambung kompang dan tidak boleh meletakkan arah kulit muka kompang ke lantai. Terdapat 2 bahagian yang penting untuk kompang iaitu belulang dan baluh. Belulang ini merupakan kulit kambing betina.





Permainan kompang boleh dibahagikan kepada 4 jenis iaitu Kompang Hadrah (Perak), Kompang Johor/Jawa, Kompang Ezhar (Selangor) dan Kompang Kelalang (Melaka).










Sebagai bakal guru muzik, kita harus tahu saiz kompang yang berlainan mengikut umur tertentu.















Pemain kompang boleh bermain secara duduk, berdiri dan berjalan bergantung kepada kehendak persembahan. Kompang dimainkan dengan memukul dan mengetuk kulit dengan tangan atau jari. Sebelah tangan memegang bingkai kompang manakala satu tangan lagi digunakan untuk memukul. Pemain perlu merapatkan jari-jari dan memukul di bahagian sisi kompang untuk menghasilkan bunyi "pung". Untuk menghasilkan bunyi "pak" pula, jari-jari perlu diregangkan dan kompang dipukul di bahagian tengah.





posisi pemain



Terdapat 3 jenis paluan iaitu kumpulan melalu, menyilang dan meningkah. Setiap persembahan kompang terdiri daripada 3 bahagian iaitu mula-->lagu-->mati.


Rentak inang



Rentak Masri



Rentak Asli

Pada akhir kuliah ini, kita sempat bermain kompang lagi dan saya dapat belajar perkara baru selepas kuliah minggu ini. Saya berharap maklumat yang saya dapat ini dapat membantu saya dan kawan-kawan untuk menambahkan lagi pengetahuan.

Sekian, terima kasih...............

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 TEOH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template